Hopp til hovedinnhold
bil som er dekket av snø på vinteren

Slik vedlikeholder du bilen i vinter

Snø og vinter kan forhåpentligvis by på mye glede, men for bileiere er veien kort mellom nettopp det, og ren fortvilelse.

Hva bevarer bilen i best mulig stand etter at snø, kulde, salt og minusgrader har meldt sin inntreden? Hvilke grep sparer deg for mest stress?

Vi i Nettbil ønsker at du som bileier skal sitte igjen med en bil du er stolt av, også etter endt vintersesong!

Snø, kulde og vedlikehold av bil

Snø som daler på bilen en vinterdag er i seg selv ikke direkte farlig for bilens standard. De viktigste aspektene å være klare over og forberede seg for er:

  1. Snø som er blitt blandet med noe annet (eksempelvis salt)
  2. Mengden snø (på tak, ruter og rundt bilen)
  3. Temperaturen snø og vintervær påfører bilen (frostskader), og temperaturen bilen utsettes for over tid

Få bort salt på bilen

Det å fjerne salt på bilen er viktigere enn du tror. De viktigste årsakene til at saltet bør tas på alvor er at det sliter på lakken og på grunnstrukturen under bilen. Mest kritisk er det å få vekk salt rundt bremseklossene og understellet på bilen.

Bilpleiekongen forteller at salt i kombinasjon med varme er mer skadelig for bilen, enn å la en nedsaltet bil stå ute i lav temperatur.

«(...)saltionoene trenger nemlig vann for å gjøre skadeverket sitt, og effekten blir verre jo varmere det er.»

Sørg derfor for å vaske bilen grundig dersom bilen har vært på saltbelagt føre, dersom bilen skal oppbevares i rom med varm temperatur. Ytterste konsekvens kan være et betydelig verditap på bilen.

Snø på og rundt bilen

En parkert bil på vinterstid kan fort bli vanskelig å ha med å gjøre. Enten bilen står bom fast, eller den er dekt i snø og is, så er det et slit om du skal raskt av gårde.

Utover frost (se avsnittet under), så er ikke snø på og rundt bilen det som gir de største skadene på bilen. Det er først når du skal fjerne snø fra bilen.

Dersom det er skitt på lakken kan "børsting og kosting" for å fjerne snø, dessverre medføre riper i lakken.

Rådet her er å gjennomføre en god vask (gjerne med forsegling) før bilen skal stå ute, eller du skal kjøre i snøvær.

Les også (nederst i artikkelen): Vask av bilen i vinter - utvendig

Frost - utvendig, innvendig og på dørene

  • Utvendig frost manifesterer seg tidligst i et frostlag på rutene til bilen. Dette er ikke skadelig, men utvilsomt ubeleilig.
  • Den vanligste årsaken til frost innvendig er på grunn av fuktighet i bilen. Snødekte sko kan ta med snø inn i bilen og smelte på mattene, eksempelvis. Når dette fordamper gir det bilen fuktighet, som igjen kan fryse til is i kalde temperaturer.

Merk: Skinnseter kan også frigjøre fuktighet ved temperatursvingninger, som i overgangen fra høst til vinter. Flere bileksperter anbefaler å ta i bruk skinnlotion i biler med skinnseter.

  • Frostvæske forhindrer frostskader i mange av bilens sentrale “organer”. Væsken inneholder glykol som holder seg flytende, i motsetning til vann som fryser, når kuldegrader inntreffer. Dersom det har gått to-tre år siden forrige påfylling, så er en påfylling av dette, noe som burde tas på alvor.
  • Det er ikke uvanlig at frost kan legge seg i sprekkene til bildørene og på dørhåndtak. Ved å bruke en silikonstift langs listene på dørene vil du redusere sannsynligheten for dette. En låsspray kan være fint å påføre håndtakene både før og etter at bilen er utsatt for kalde temperaturer.

For å sørge for minst mulig slitasje på bilen relatert til frost, vil det å investere i en motorvarmer være en av de tryggeste grepene du kan ta. For å forhindre at du forvarmer bilen lenge for å unngå kulden inne i bilen, vil en kupévarmer løse dette problemet. Det å tenne bilen og la den stå lenge i kulden før du bruker den, vil tære på batteriet.

Nettbil illustrasjon

Selge bilen i vinter?

Registrer bilen din for å bli kontaktet av våre kunderådgivere, og bli kvitt bilen din

Lagring og beskyttelse uten garasje

Et naturlig tiltak for å unngå konsekvensene beskrevet over er å beskytte bilen godt mot de ytre faktorene når bilen er parkert.

Eier du eller har tilgang på en garasje er valget enkelt - parker bilen inne.

Hvilke alternativer finnes derimot for å beskytte bilen i vinter, både for langtidslagring, og for midlertidige stopp utendørs?

Langtidslagring ute

Skal du parkere og låse bilen, for så å bli borte en stund? Har du bil, men får ikke disponert garasje eller innvending parkeringsplass?

Carport / biltelt

En carport er en overbygd parkeringsplass for bil, gjerne satt opp med enkle strukturer av treverk. Disse kan være frittstående på egen tomt eller monteres langs husvegg - men her skal du være sikker på at en har byggetillatelse til å montere dette.

Det kan ikke sies å være i samme liga som en garasje når det gjelder å skjerme bilen fra vær og vind, men bidrar til å vedlikeholde de viktigste aspektene i kaldt og røft vær i vintersesongen:

  • Det er langt mindre sannsynlig å få is på ruta i en carport. Den mest sentrale årsaken til isdannelse på bilruter er stråling fra verdensrommet, ifølge SINTEF Byggforsk. Dette sørger overbygget for å skjerme. Fuktighet og temperatursvingninger kan også bidra til isdannelse, og i en carport er det ofte lunere enn ute i friluft.

Fuktighet er den største synderen når det kommer til slitasje på bilen i vinterperioden, utover salt og annet som påføres bilen i røft vær. Derfor er carport et godt alternativ til deg som står uten garasje i vinter.

Midlertidige parkeringer

Hva kan være enkle, portable løsninger som kan påføres bilen ved kortvarige parkeringer?

Bilpressenning / topphatt

Heldekkende bilpresenning, topphatt (presenning på toppen av bilen) og frontrutetildekning (aluminiumstrekk kun til frontrunde) er alle portable, fleksible alternativer for lagring av bil i vintersesongen.

Vi anbefaler i så fall at du investerer i et pustende trekk av kvalitet for de heldekkende trekkene, for å unngå fukt og for store temperatursvingninger.

  • Heldekkende bilpresenning er det mest isolerende alternativet fra snø og is, men mest tidkrevende av alternativene, relativt sett.
  • Topphatt dekker biltak og både front- og bakrute.
  • Det enkleste og raskeste alternativet er frontrutetrekk, som enkelt legges på, og som reduserer mengden is i stor grad.

Vedlikehold i vinter - oppsummert

  1. Kvitt deg med saltlag på karosseri (struktur), felger og lakk - særlig dersom bilen oppbevares i et varmt rom (parkeringshus eller garasje)
  2. Vask bilen før snøvær er på vei, og legg på forsegling for å ha et godt grunnlag frem til snøen forsvinner. Grunnen til dette er for å unngå riper og andre slitasjeskader ved fjerning av snø og is.
  3. Unngå fuktighet inne i bilen, sørg for å fylle på frostvæske etter to-tre år, og smør dørkarmene med silikonstift er tiltak for å unngå frost - utover aspektene med lagring og beskyttelse.
  4. Carport er et glitrende alternativ for biler som skal stå ute over lengre perioder, og bilpresenning (som puster) i ulike størrelser og former sparer deg for det verste bryet for deg som har bilen ute i kortere perioder.