Hopp til hovedinnhold
En person som fikser et hjul på en bil inne på et verksted.

Reklamasjonsansvar ved salg av bil: Hva betyr det og hvordan unngår du det?

Visste du at du som privatperson kan stå med reklamasjonsansvar i opptil to år etter at du har solgt bilen din? Det betyr at kjøperen kan komme med krav til deg, selv lenge etter salget.

I denne guiden går vi gjennom hva reklamasjonsansvar innebærer, hvordan det kan påvirke deg og hva du kan gjøre for å unngå risikoen. Vi forklarer også hvordan vi tar over ansvaret, slik at du kan selge bilen trygt og uten bekymringer.

Hva er reklamasjonsansvar?

Når du selger en bil privat, reguleres salget av Kjøpsloven. Loven gir kjøperen rett til å klage dersom det viser seg at bilen har en mangel, altså en feil eller tilstand som ikke ble opplyst om ved salget. Dette gjelder selv om selgeren var ærlig og ikke visste om feilen.

I følge Kjøpsloven § 27 og § 32, varer reklamasjonsansvaret i to år fra salgsdatoen. Dette betyr at kjøperen kan kontakte deg i lang tid etter salget er gjennomført, og i verste fall kan du bli bedt om å betale for feil eller mangler som oppstår.

Reklamasjonsansvar vs. reklamasjonsrett

Dette er egentlig to sider av problemet. Reklamasjonsretten er retten kjøperen har til å klage på bilen dersom den regnes som mangelfull, mens reklamasjonsansvar er selgerens plikt til å rette opp i disse feilene eller manglene.

Hva er forskjellen på reklamasjonsansvar og garanti?

Garanti er en avtale mellom selger og kjøper, og den er ikke lovpålagt. En garanti kan ha spesifikke betingelser i avtalen som er bedre enn reklamasjonsretten. Garantien kan gi deg rett til reparasjon, bytte eller pengene tilbake, utover det som er lovpålagt. Kort fortalt er det forskjellen på leverandørens løfte og den lovpålagte retten du har som forbruker.

Det er viktig å undersøke garantivilkårene nøye for å forstå hva garantien dekker. Det er ofte noe som tilfaller en profesjonell selger eller virksomhet, og typisk ikke inkludert ved salg mellom to private parter. Et eksempel på dette kan være en garanti på batteri ved kjøp av ny elbil, som varer i 5 år.

Ny forbrukerkjøpslov ble tatt i bruk 1. januar 2024, med oppdaterte bestemmelser. Les mer om lovverket på Forbrukerrådets side.

Eksempler på reklamasjonsansvar

Her er noen eksempler på vanlige feil og mangler som kjøpere kan reklamere på:

Poenget er: du trenger ikke å ha gjort noe galt. Risikoen ligger likevel hos deg som selger.

Hva kan kjøperen kreve?

Dersom det viser seg at det er feil eller mangler ved bilen du har solgt, kan kjøperen bruke sin reklamasjonsrett for å reklamere på bilen overfor deg som selger. Dette kan blant annet innebære:

Selger du med Nettbil tar vi en grundig tilstandsrapport av bilen din, slik at vi sikrer en god oversikt over bilens tilstand. Da sørger vi for at kjøperen av bilen har god innsikt i bilens faktiske tilstand og hva det vil koste å utbedre eventuelle feil. Dette gjør at vi kan ta over reklamasjonsansvaret for deg og du slipper å tenke på det!

Hvordan påvirker reklamasjonsansvaret deg som selger?

  1. Økonomisk risiko. Hvis kjøperen reklamerer og får medhold i klagen, kan du bli nødt til å dekke deler av kostnaden for reparasjon, eller i verste fall betale tilbake hele kjøpesummen.
  2. Tidsbruk og stress. Du kan bli kontaktet i etterkant, måtte svare på meldinger, krangle om tekniske detaljer eller til og med møte i Forbrukerrådet (link). Alt dette krever tid og energi.
  3. Vanskeligere salgsprosess. Mange ender opp med å overforklare eller bli nervøse i løpet av salgsprosessen, fordi de er redde for å få reklamasjoner i etterkant av salget. Det kan gjøre det vanskeligere å sette riktig pris, fordi du ikke aner hva som kan bli et problem senere.

Hva kan du gjøre for å begrense ansvaret?

Du kan aldri fjerne reklamasjonsansvaret helt når du selger privat, men du kan redusere risikoen ved å:

Den enkle løsningen: Selg med Nettbil - vi tar reklamasjonsansvaret

Når du selger bilen din med Nettbil, overtar vi hele salgsprosessen. Det betyr at:

Dette gir deg en helt annen trygghet enn ved privat bilsalg. Du trenger ikke bekymre deg for hverken feilmeldinger, e-poster fra kjøper eller juridiske tvister.

Hva betyr dette for prisen på bilen?

Å slippe reklamasjonsansvar er verdt mye - både i kroner og i unngått stress. Men det påvirker også prisen positivt:

Med andre ord: du får riktig pris på bilen, uten å måtte ta noen risiko.

Oppsummert: Derfor bør du velge Nettbil

Kom i gang med et enkelt bilsalg

Det har aldri vært enklere å selge bil. Lever bilen, så fikser vi resten.

Hos Nettbil tar vi oss av alt det praktiske. Du legger bare inn registreringsnummer og noen detaljer – og vi gjør resten. Det er gratis og helt uforpliktende frem til du eventuelt godtar et bud.