Hopp til hovedinnhold
En mann som smiler mot kamera i svart pique og med grønne planter bak

Salgsprosessen i Nettbil; fra du registrerer bilen til du har penger på konto

Torbjørn har lang fartstid i Nettbil hvor han nå jobber som forhandleransvarlig, men han har flere år bak seg som kunderådgiver og kjenner salgsprosessen ut og inn.

- Så fort kunden registrerer seg på nettsiden vår så kommer de inn i våre systemer, da får våre kunderådgivere den informasjon de trenger å vite om bilen, sier Torbjørn.

Ut ifra den informasjonen gjør rådgiveren en verdivurdering og setter opp et prisestimat på hva bilen kan gå for i en budrunde hos Nettbil. Prisestimatet beregnes ut ifra data Nettbil har på tidligere budrunder, med hensyn til forskjellige merker, modeller og årstall.

- Vi bruker også Finn som et nyttig verktøy, rett og slett for å prøve å estimere markedspris på bilen og hva en bilforhandler normalt er villig til å gi for den type bil med kilometerstand og utstyr. Så plukker vi opp telefonen og presenterer prisestimatet som vi tror bilen kan gå for på en budrunde hos oss. I første samtale prater vi også om hva vi i Nettbil kan tilby deg som kunde – en rask prosess hvor du slipper reklamasjonsansvar i ettertid, forteller Torbjørn engasjert.

Hos Nettbil får du en personlig kunderådgiver som du har fra start og til du har fått penger på konto. Det vil være samme person du forholder deg til under hele prosessen. I starten er det naturlig nok mange som lurer på hva Nettbil koster.

- Vi tar et gebyr på mellom fem- og nittentusen, avhengig av bilens verdi. Dette er et gebyr som vi trekker fra budet som forhandler gir. Summen vi kommuniserer til deg under budrunde er oppgjørsummen og er altså da de pengene du vil få på konto ved en aksept etter budrunde, forklarer Torbjørn.

Nettbil illustrasjon

Vil du også slippe å selge bilen selv?

Registrer bilen du vil selge og bli kontaktet av din kunderådgiver

Tilstandsrapport fra en uavhengig tredjepart

I den innledende samtalen med Nettbil vil kunderådgiveren din sette opp en time for deg å levere bilen på nærmeste NAF- eller Viking testsenter. I områdene som tillater det tilbyr Nettbil å hente bilen helt kostnadsfritt. Mange som selger bilen sin med Nettbil lurer ofte på hva som skal være med når bilen blir levert hos et testsenter.

- Før bilen blir levert på et av våre testsenter er det viktig å ta en enkel vask av bilen, legge inn ekstra hjulsett og alt som hører til bilen, som servicedokumentasjon. Da er det potensielt siste gangen man ser bilen, så husk å ta ut alt av personlige eiendeler, sier Torbjørn.

Når bilen er levert utføres en teknisk takst av en uavhengig tredjepart, som ser på generell tilstand og eventuelle feil og mangler. Rapporten blir sendt til deg som kunde slik at du får full innsikt i tilstanden på bilen din før den blir lagt ut på budrunde.

- Hvis det er småfeil på bilen som blir avdekket på tilstandsrapporten så gjør dette ingenting. Når bilen er på budrunde hos oss så er det bare bilforhandlere som har mulighet til å kjøpe den. De har som regel bedre avtaler eller egne verksteder for å få slikt fikset. I tillegg så slipper du alltid reklamasjonsansvar i ettertid når du selger bilen med Nettbil, legger Torbjørn til.

Slik funker budrunden

Så fort Nettbil har mottatt tilstandsrapporten settes det opp en annonse som legges ut på plattformen der over 1900 bilforhandlere har muligheten til å legge inn bud på din bil.

- Det er viktig å være forberedt på ganske lave bud helt i starten, men så drar det seg til de siste 5-10 minuttene. Det blir ofte veldig mye aktivitet helt på tampen når budrunden begynner å gå ut, forteller Torbjørn.

Budrunden har du mulighet til å følge på sms eller link fra Nettbils nettside. Så fort budrunden er over tar din kunderådgiver kontakt med deg og presenterer det høyeste budet. Da er det opp til deg som kunde om du ønsker å selge bilen eller om du ønsker å hente bilen på testsenteret. Skulle du velge å hente bilen igjen er det helt kostnadsfritt for deg som selger.

- Trenger du betenkningstid etter budrunden så er det selvfølgelig i orden! Hvis du takker ja til budet får du en salgskontrakt mellom oss i Nettbil og deg som kunde. Så fort den er signert sender vi deg en salgsmelding, den er det bare å godkjenne med BankID og så er det penger på konto 1-5 dager etterpå, sier Torbjørn.

Mange som selger bilen med Nettbil lurer på hvordan det fungerer hvis man har heftelser eller lån på bilen. Dette kan Nettbil hjelpe til med enten gjennom å gå i direkte dialog med banken din og gjøre opp heftelsene, eller gi deg riktig veiledning til å bli kvitt heftelsene.

- Skulle du ha lån på bilen så har vi et dyktig oppgjørsapparat som kan håndtere det med banken. Som regel kan vi overføre summen direkte til lånenummeret ditt, hvis ikke kan vi guide deg gjennom den prosessen med banken, legger han til.

Dette er Nettbil

  1. Bruktbilen leveres hos et av testsentrene til NAF eller Viking Kontroll om morgenen (eller kvelden før). Timen blir booket av kunderådgiver. Samme dag blir bilen testet, og det blir tatt bilder.
  2. Kunden mottar dokumentasjon med resultater og bilder på e-post. Dermed er den klar for budrunde blant over 1900 bruktbilforhandlere som er registrert hos Nettbil.
  3. Budrunden gjennomføres samme dag som test, eller dagen etter. Man kan velge å godta det høyeste budet eller hente bilen sin igjen kostnadsfritt.
  4. Salget går via Nettbil, som også fikser kontrakt, eieskifte, booking av test og oppgjør. Pengene blir utbetalt til kunden dagen etter.
  5. Nettbil overtar reklamasjonsansvar ved salg av bilen. Ved privatsalg er selger reklamasjonsansvarlig i 2 år.
Nettbil illustrasjon

Vil du også slippe å selge bilen selv?

Registrer bilen du vil selge og bli kontaktet av din kunderådgiver