Hopp til hovedinnhold

– Det var utrolig deilig å slippe å være selger av min egen bil.

Da Asbjørn skulle selge bilen ville han helst at det skulle skjedd i går, og da bilforhandleren han kjøpte bilen av sa det kunne ta tid å bli kvitt bilen gjennom dem, falt valget på Nettbil. Det skulle vise seg å være en effektiv prosess.

- Jeg sjekket ut Nettbil og bestemte meg for å prøve. Samme dag som jeg registrerte bilen min ble jeg oppringt av en hyggelig kunderådgiver som ga meg en prosessbeskrivelse og et prisestimat på hva jeg kunne forvente å få for bilen. Jeg var ikke forberedt på at det skulle gå så kjapt – jeg tenker fortsatt at jeg skal ut og ta meg en tur i bilen, men den ble jeg jo kvitt bare noen dager etterpå, forteller Asbjørn entusiastisk.

Deilig å slippe å selge bilen selv

Det var viktig for Asbjørn at bilsalget opplevdes trygt og oversiktlig samtidig som det skulle gå fort. Han ønsket at mest mulig skulle bli fikset for han og ville slippe å sitte igjen med ansvaret for bilen i ettertid av salget.

- Det var utrolig deilig å slippe å være selger av min egen bil. Jeg bare leverte fra meg bilen på NAF og etter det ordnet alt seg, så jeg slapp ganske mye praktisk. Jeg kan ikke så mye om bil og jeg hadde slitt hvis en kjøper skulle komme på besøk og begynne å stille tekniske og bilspesifikke spørsmål, sier Asbjørn.

Han syntes det var betryggende å ha NAF som en uavhengig tredjepart som gikk igjennom bilen før salget.

- NAF sjekket bilen fra topp til tå, så da visste jeg at den hadde blitt sjekket av fagfolk og blitt riktig kontrollert. Etterpå fikk jeg en tilstandsrapport på bilen, og da kunne jeg velge om jeg ville kjøpe den ut eller gå videre med Nettbil helt gratis, det var helt rått, legger Asbjørn til.

Hjelp med billånet

Før budrunden begynte var Asbjørn spent på om prisestimatet kom til å treffe. Han hadde fått beskjed fra sin kunderådgiver at budene ofte startet lavt, men tok seg opp mot slutten av budrunden.

- Prosessen under budrunden var litt nervepirrende. Prisen endte med å skyte til værs fra der den begynte og helt ærlig så ble jeg veldig overrasket over at estimatet traff så bra, for jeg tenkte det kanskje var litt mye for min bil. Det var ikke en splitter ny bil og den hadde sine merker etter noen år på veien, så jeg er storfornøyd, legger han til.

Etter budrunden var ferdig hadde han en del spørsmål knyttet til oppgjør når han hadde heftelser på bilen.

- Det som overrasket meg mest, var at hjelpen jeg fikk hos Nettbil er tilsvarende det jeg kunne fått hos en bank. De hadde kunnskap om hvor billånet mitt var plassert og hva jeg måtte spørre banken min om slik at de kunne løse ut lånet for meg. De overførte pengene fra bilsalget direkte inn til lånenummeret mitt, slik at det ble nullet ut. Det var helt konge, smiler Asbjørn.

Betryggende kunderådgiver

Det som gjorde Asbjørn trygg på at Nettbil var stedet å selge bilen sin, var etter den første telefonsamtalen han hadde med kunderådgiveren hans.

- Det var måten jeg ble snakket til som kunde, jeg følte meg verdsatt og det var før noe som helst var avtalt. Kunderådgiveren jeg hadde gjorde det klart fra starten at han kom til å være mitt kontaktpunkt inn mot Nettbil gjennom hele prosessen. Det gjorde at jeg følte meg ivaretatt gjennom hele løpet, forteller Asbjørn.

Siden han aldri solgt bil før dukket det opp en del spørsmål i løpet av prosessen.

- Det var veldig greit at selv om jeg følte at jeg stilte litt dumme eller merkelige spørsmål, så følte jeg meg ikke dum når jeg fikk svaret tilbake. Jeg forstod at dette er kunderådgivere som faktisk har vært borte i denne prosessen før og de prøver ikke å gjøre deg noe dum. Jeg er veldig fornøyd med den servicen jeg har fått hos Nettbil og jeg har til og med lært meg litt om å selge bil, sier Asbjørn.

Etter bilsalget satt Asbjørn igjen med følelsen av at det ikke var så verst å selge bilen som han hadde fryktet.

- Med Nettbil var det så utrolig lett å selge bilen og jeg har allerede anbefalt det videre. Det er nesten uvirkelig hvor sømløs prosess det er, fra start til slutt så er det snakk om noen dager og så er alt bare ordnet. Jeg vet ikke helt om det har gått opp for meg at jeg ikke har bil lenger, det gikk så fort og greit. Det var en veldig behagelig måte å selge bil på, avslutter Asbjørn.

Dette er Nettbil

  1. Bruktbilen leveres hos et av testsentrene til NAF eller Viking Kontroll om morgenen (eller kvelden før). Timen blir booket av kunderådgiver. Samme dag blir bilen testet, og det blir tatt bilder.
  2. Kunden mottar dokumentasjon med resultater og bilder på e-post. Dermed er den klar for budrunde blant over 1900 bruktbilforhandlere som er registrert hos Nettbil.
  3. Budrunden gjennomføres på ettermiddagen. Man kan velge å godta det høyeste budet eller hente bilen sin igjen kostnadsfritt.
  4. Salget går via Nettbil, som også fikser kontrakt, eieskifte, booking av test og oppgjør. Pengene blir utbetalt til kunden dagen etter.
  5. Nettbil overtar reklamasjonsansvar ved salg av bilen. Ved privatsalg er selger reklamasjonsansvarlig i 2 år.
Nettbil illustrasjon

Kom i gang med et enkelt bilsalg

Det har aldri vært enklere å selge bil. Lever bilen, så fikser vi resten.